Myynti- ja toimitusehdot

yritykset OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH, OBO Bettermann Export GmbH & Co. KG, OBTEC GmbH, Flugplatzgesellschaft Arnsberg – Menden mbH, FAM Holding GmbH, OBO JET-CHARTER GmbH, Grundstücksverwaltung Bettermann GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG sowie der OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG

§ 1 Yleistä
(1.1) Seuraavat Yleiset liiketoimintaehdot (jäljempänä "AGB“ tai "VLB“) pätevät kulloinkin voimassa olevana versionaan kaikkiin yritysten OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH, OBO Bettermann Export GmbH & Co. KG, OBTEC GmbH, Flugplatzgesellschaft Arnsberg – Menden mbH, FAM Holding GmbH, OBO JETCHARTER GmbH, Grundstücksverwaltung Bettermann GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG sekär OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG (jäljempänä "myyjä") ja senhetkisten (mahdollisesti tulevien) sopimuskumppanien (jäljempänä "asiakas") välillä solmittuihin ja myös tulevaisuudessa solmittaviin sopimuksiin, jotka koskevat tavaroiden myymistä ja/tai toimittamista, sikäli kun niitä käytetään suhteessa yrittäjiin, julkisoikeuden juridisiin henkilöihin ja julkisoikeudelliseen yksityisomaisuuteen BGB:n (Saksan siviililakikirja) § 310 I mukaisesti.

(1.2) Erityisesti viitataan siihen, että tähän AGB:hen lukeutuvat myös laitteistorakentamista koskevat lisäehdot, mikäli aiotaan solmia / solmitaan sopimus OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH:n kanssa. Laitteistorakentamista koskevat lisäehdot liitetään tässä tapauksessa tarjoukseen tai tarjouksen hyväksyntään tai ne ovat nähtävissä ja tallennetavissa myös internetistä.

(1.3) Erikseen viitataan siihen, että asiakkaan AGB:stä tulee sopimuksen osa vain siinä tapauksessa, että myyjä hyväksyy sen kirjallisesti. Mitään ei sisällytetä myöskään sellaisella hiljaisella hyväksynnällä, että asiakas selvästi viittaa omaan AGB:hensä eikä myyjä vastusta sen pätevyyttä.

(1.4) Jos asiakkaan AGB otetaan sopimuksen osaksi ja AGB:t ovat ristiriidassa keskenään, molempien osapuolien AGB:t otetaan sopimuksen osaksi vain niiltä osin, joilta ne vastaavat toisiaan (ristiriidattomuuden pätevyysperiaate). Ristiriidassa olevien AGB:eiden johdosta syntyvät erimielisyydet on ratkaistava ensisijaisesti ottamalla huomioon molempien osapuolien edut ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan päätymään ratkaisuun, joka on molemmille osapuolille sopiva. Jos tämä ei ole mahdollista, pätevät toissijaisesti lain määräykset. Erimielisyydet eivät vaikuta muutoin sopimuksen ja AGB:n pätevyyteen.

(1.5) Sopimukset tai sopimusten muutokset ovat päteviä vain, jos ne sovitaan kirjallisesti. Tällöin kirjallista muotoa ei käytetä vain todistustarkoitukseen, vaan enemmin tahdonilmaisujen pätevyysedellytyksenä (konstitutiivinen kirjallinen muoto). Edellä esitetty koskee myös tämän kirjallisen muotoehdon muutosta. Vapaamuotoisesti solmitut sopimukset ja sopimusmuutokset ovat tosin myös päteviä, jos ne on tehty erillissopimuksina BGB:n § 305b mukaisesti. Erikseen korostetaan, että kirjallisen muodon vaatimus säilyy sähköisen siirron (sähköposti, faksi) yhteydessä (vrt. BGB:n § 127 II, s.1).

(1.6) Tätä VLB:tä voidaan muuttaa milloin tahansa lainmuutosten ja lainkäytön edellyttämällä tavalla tai taloudellisten olosuhteiden olennaisesti muuttuessa. Muutokset astuvat voimaan, mikäli myyjä antaa asiakkaalle tiedoksi VLB:n uuden version kirjallisessa muodossa, jossa on selvästi korostettu muutokset, myyjä jo uudesta versiosta ilmoittaessaan viittaa siihen, että muutokset astuvat voimaan myös ilman asiakkaan hyväksymistä, jos asiakas ei vastusta muutoksia määräajassa eikä asiakkaan vastustus tapahdu 2 (kahden) viikon määräajan kuluessa, kun hän on saanut ilmoituksen.

(1.7) Myyjä pidättää oikeuden teknisiin muutoksiin rakenteen, muodon ja materiaalin suhteen myös toimitusaikana, mikäli muutokset ovat asiakkaalle kohtuullisia eikä ole sovittu mitään päinvastaista.

§ 2 Tarjoukset
(2.1) Myyjän tekemät tarjoukset eivät ole sitovia ja ne ovat vain pyyntöjä sitovan tarjouksen antamiseen kiinnostuneen tahon toimesta.

(2.2) Myyjän tarjoukset, jos ne eivät sisällä mitään tästä poikkeavia tietoja ovat voimassa - riittävällä tilaussumman takuuehdolla (esim. luottovakuutus tai pankkitakuu) - neljä viikkoa tarjouksen antamisesta.

(2.3) Pidätetään oikeus sellaisiin poikkeamiin tarjoukseen kuuluvissa kuvissa, esitteissä, piirustuksissa, mitoissa, kuormitettavuusarvoissa ja painotiedoissa, jotka ovat alalla tyypillisiä ja/tai pysyvät valmistustoleranssin rajoissa.

(2.4) Mallit ovat ei-sitovia mallikopioita. Mallin mukaan ostettaessa pidätetään oikeus poikkeamiin, jotka ovat alalla tyypillisiä ja/tai pysyvät valmistustoleranssin rajoissa. Mallit on palautettava neljän viikon sisällä vastaanottamisesta moitteettomassa kunnossa takaisin myyjälle, jos muuta ei ole sovittu. Jos palautus ei tapahdu tämän ajan kuluessa tai se ei tapahdu asianmukaisesti, myyjä on oikeutettu laskuttamaan mallista ostohinnan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

§ 3 Teollis- ja tekijänoikeudet
(3.1) Myyjä pidättää tekijänoikeutensa piirustuksiin ja muihin suunnitteluasiakirjoihin ja -tietoihin. Niitä ei saa välittää kolmansille osapuolille, jos muuta ei ole sovittu, esimerkiksi tapauksessa, että tietoja/piirustuksia/kuvia käytetään myös verkkokaupassa.

(3.2) Asiakas takaa myyjälle, että hänen ohjeidensa mukaisesti valmistettujen tavaroiden valmistus ja toimitus ei loukkaa kolmansien osapuolien teollisoikeuksia. Jos kolmannet osapuolet esittävät myyjälle vaateita teollisoikeuksien suhteen, myyjä on ilman oikeudellista tutkimusta oikeutettu asiakkaan kuulemisen jälkeen purkamaan asiaankuuluvat sopimukset, jollei kolmas osapuoli selvitä myyjälle kirjallisesti kahdeksan vuorokauden kuluessa tekijänoikeuksien täytäntöönpanon laiminlyöntiä.

(3.3) Asiakkaan on vapautettava myyjä vaateista, jotka liittyvät kolmansien osapuolien teollisoikeuksien täytäntöönpanoon, mikäli hän vastaa niistä. Myyjän jo toimittamat tavarat ja palvelut sekä kustannukset on kolmannen osapuolen teollisoikeuksista riippumatta maksettava tai korvattava.

§ 4 Hinnat ja maksuehdot, ilmoittamisvelvollisuudet
(4.1) Myyjän tarjouksissa ja asiakirjoissa ilmoittamat hinnat ovat hintoja myyjän tehtaalta tai varastosta noudettuna. Hinnat eivät sisällä kulloinkin voimassa olevaa arvonlisäveroa, pakkaus-, lastaus- ja purkamiskustannuksia, rahti-, tulli- ja vakuutusmaksuja, purkamis- ja palautuskuluja eivätkä sähköromua koskevan asetuksen mukaisesta sähkö- ja elektronisten laitteiden kierrätyksestä ja hävittämisestä kaupallisissa tarkoituksissa aiheutuvia kustannuksia, mikäli muuta ei ole sovittu. Toimituksen liittyvät maksut, verot tai muut veroluonteiset maksut suorittaa asiakas. Jos muuta ei ole sovittu myyjän vastuulla oleva toimitus ei kata purkamista ja tavaran kuljetusta.

(4.2) Myyjän tarjouksessa ilmoittamat kappalehinnat ovat voimassa vain asianomaisessa tarjouksessa esitetyn toimitusmäärän tai konkreettia suoritetta koskevan tilauksen yhteydessä. Siten myyjän tarjouksessa ilmoittamat hinnat eivät ole määrääviä, jos tilaus poikkeaa määrällisesti tai sisällön laajuuden suhteen tarjouksessa esitetyistä hinnoista.

(4.3) Laskujen maksut sekä laskujen korjaukset, jotka vastaanotetaan 10 (kymmenen) päivän kuluessa, ovat - lukuunottamatta suoritusta vekselillä - maksettava 2 (kahden) prosentin alennuksella netto, myöhemmät maksusuoritukset 30 (kolmenkymmenen) päivän sisällä laskun päivämäärästä ilman alennusta netto. Asennustyöt sekä kaikki työpalkat on maksettava ilman alennusta 10 (kymmenen) päivän sisällä. Saapuvat laskut kohdennetaan ensin kustannuksiin, sitten korkoihin ja sen jälkeen pisimpään maksamattomina olleisiin, erääntyneisiin laskuihin.

(4.4) Kaikki laskut sekä korjauslaskut ovat – ottamatta huomioon poikkeavaa kirjallista sopimusta yksittäistapauksessa – maksettava 30 (kolmenkymmenen) päivän sisällä laskun asettamisesta ilman vähennyksiä, sen jälkeen lasku on viivästynyt. Maksut suoritetaan laskunnumeron merkinnällä vain myyjän laskussa ilmoittamille tileille sovitulla valuutalla. Kaikissa maksuissa maksu on suoritettu vasta sinä päivänä, kun maksu on myyjän käytettävissä rajoituksetta. Myyjä ei ole velvollinen vastaanottamaan vekseleitä tai sekkejä. Jos niiden antaminen myönnetään, ne hyväksytään vain diskonttausmahdollisuudella kaikkien kulujen korvausta vastaan. Myyjä ei ole velvollinen vekselien ja sekkien ajoissa tapahtuvaan esittämiseen eikä protestien ottamiseen.

(4.5) Asiakas vahvistaa arvonlisäveron tunnusnumeronsa, joka on ilmoitettava viipymättä ilman erillistä pyyntöä. Asiakas sitoutuu viipymättä ilmoittamaan yritysnimensä, osoitteensa, toimitusosoitteen sekä arvonlisäveron tunnusnumeronsa muutokset sekä myyjälle että myös vastaavalle kotimaiselle veroviranomaiselle.

(4.6) Myyjällä on oikeus muuttaa tarvittaessa hintojaan markkinoiden yleisen tason mukaisesti, jos sopimuksen solmimisen ja tilauksen toteuttamisen välisenä aikana tulee korotuksia palkkatasoon, materiaalin hintoihin tai verotukseen. Ei-rautametallien pörssihintojen noustessa myyjä pidättää oikeuden laskuttaa tuotteista, jotka sisältävät kuparia, hopeaa tai messinkiä, tilauksen vastaanottopäivänä voimassa olevan erotuksen lisämaksun muodossa. Pörssihintojen muiden
muutosten yhteydessä myyjä pidättää oikeuden luettelohintojen laskennallisen perustan korjaukseen.

(4.7) Messinki- ja kuparituotteiden hinnat vaihteleva ja tämä vaihtelu pohjautuu senhetkiseen DEL-noteeraukseen. Messinkituotteiden hinnat pohjautuvat DEL-noteeraukseen 150,00 euro Ms 58:lle ja kuparituotteiden DEL-arvoon elektrolyyttikuparille 200,00 euroa. Näiden kurssien muuttuessa yli 15,00 euroa ylöspäin tai alaspäin lasketaan 15 (viittätoista) pistettä kohden viisiprosenttinen lisä- tai vähennysmaksu. Lisä- ja vähennysmaksujen laskennan perustana käytetään aina sen päivän DEL-noteerausta, jona myyjä on saanut tarjouksen.

(4.8) Asiakkaan maksujen viivästyessä myyjällä on oikeus laskuttaa 9 (yhdeksän) prosenttiyksikön viivästyskorkoa per annum yli senhetkisen peruskorkokannan BGB:n § 247 mukaisesti. Muista vaateista koskien viivästymisen aiheuttamaa vahinkoa voidaan päättää erikseen.

(4.9) Asiakas voi viivästyä maksuissa vain kiistattomien, päätöskypsien ja lainvoimaisiksi todettujen saatavien sekä samaan sopimussuhteeseen liittyvien saatavien perustalta. Pidätysoikeusvaatimus on sallittu vain, mikäli pohjana olevat vastasaatavat ovat kiistattomia, päätöskypsiä tai lainvoimaisiksi todettuna.

(4.10) Jos on seikkoja, joiden perusteella on odotettavissa, että asiakas ei enää pysty pysyvästi täyttämään velvoitteitaan (esim. jatkuva taloudellinen kriisi) eikä myyjältä sen vuoksi voi enää edellyttää sopimuksen jatkamista, tai jos sopimuksen solmimisajankohtana vallitsevat oikeudelliset olosuhteet muuttuvat merkittävästi / asiakkaan tai hänen osuuksiensa huomattavan osan hallinta siirtyy toisille luonnollisille tai juridisille henkilöille eikä myyjältä voi kohtuudella vaatia tämän vaihdoksen hyväksymistä, myyjä on oikeutettu vaatimaan vielä jäljellä oleville toimituksille vähintään viikon määräajalla vakuuden ennakkomaksuna tai pankkitakauksena (asiakkaan valinnan mukaisesti) ja kieltäytymään toimituksistaan vakuuden suorittamiseen asti. Kohtuullisen määräajan umpeuduttua tuloksettomasti myyjä on edelleen oikeutettu irtisanomaan sopimuksen sekä vaatimaan vahingonkorvausta. Lisäksi myyjä voi tässä tapauksessa peruuttaa jälleenmyyntivaltuutuksen ja suoraveloitusvaltuutuksen § 8.8 mukaan sekä jo toimitettujen tavaroiden käsittelyn, liittämisen ja sekoittamisen §§ 8.4-8.5 mukaan ja vaatia toimitettujen tavaroiden palauttamista §§ 8.8-8.9 mukaan.

(4.11) Jos sopimuksen solmimisajankohtana vallitsevat oikeudelliset olosuhteet muuttuvat merkittävästi tai asiakkaan tai hänen osuuksiensa huomattavan osan hallinta siirtyy toisille luonnollisille tai juridisille henkilöille, asiakas on velvollinen ilmoittamaan tästä viipymättä myyjälle.

(4.12) Jotta voidaan toimittaa verottomasti eikä vaihtoehtoisesti kaikkia laskuja tarvitse suorittaa arvonlisäverollisina ja asiakirjojen saannin jälkeen korvata arvonlisäveroa, asiakkaan on toimitettava tuontitodistukset. Tällöin hänen on osoitettava tavaran tuonti lähettämällä vastaava alkuperäisasiakirja 4 (neljän) viikon sisällä tavaran noudosta / lähetyksestä myyjälle. Jos myyjä ei saa asiakirjaa tämän määräajan kuluessa, hän on oikeutettu laskuttamaan asiakkaalta kyseisenä ajankohtana voimassa olevan arvonlisäveron tavaran nettoarvosta.

(4.13) Laskun lyhennykset, eroavuudet, veloitusilmoitukset ja muut ristiriitaisuudet eivät muuta maksuaikaa. Kaikki kiistattomat saatavat, joita erimielisyydet eivät koske, erääntyvät alunperin asetetun laskun mukaisesti. Myyjän tekemät laskun korjaukset erojen kuittaamiseksi eivät muuta laskun alkuperäistä maksuaikaa millään tavoin.

§ 5 Toimitus
(5.1) Pakkaus, kuljetusreitti ja kuljetusvälineet määräytyvät aina porrastettujen kokonaishintojen mukaisesti, lisäyksenä pätevät määräykset kohdasta § 4.1. Myyjä veloittaa pakkauksen, lähetysreitin ja kuljetusvälineen kulut.

(5.2) Kuljetus rahditta, siis toimitus Saksan sisällä ilman rahti- ja pakkausmaksuja, suoritaan tilauksen nettoarvosta 2500,00 euroa alkaen vapaasti toimitettuna. Selvennetään, että toimitus "vapaasti toimitettuna" merkitsee, että rahdinottaja avaa ajoneuvonsa sovitulla luovutuspaikalla ja valmistelee sen purkamista varten. Asiakkaan on huolehdittava purkamisesta ja tavaroiden siirtämisestä paikan päällä.

(5.3) Myyjä ottaa lavat, kontit ja laatikot vahingoittumattomana takaisin vapaan toimituksen yhteydessä. Kuljetuksessa käytetyt kuorma- ja kuljetuslavat on vaihdettava suoraan rahdinkuljettajan kanssa tai lähetettävä takaisin. Logistisen käsittelyn yksityiskohdat määräytyvät myyjän voimassa olevista lastauksen ja purkamisen apuvälineiden käsittelyselosteesta, joka on tämän sopimuksen osa. Se on katsottavissa internetissä ja sen voi tallentaa.

(5.4) Asianomaisissa nimikkeiden perustiedoissa määritetyt pienimmät myyntiyksiköt ovat sitovia. Pienimmän myyntiyksikön alittavat tavaratilaukset pyöristetään automaattisesti, ostajan kanssa sopimatta, seuraavan kokoiseen pienimpään myyntiyksikköön.

(5.5) Myyjä varaa oikeuden yli- ja alitoimituksiin tilauskohtaisen valmistuksen yhteydessä markkinoille tyypillisen rajoissa tai kansallisten ja kansainvälisten standardien mukaisesti. Jos vaaditaan määrän tarkkaa noudattamista, siitä on tehtävä erillinen maininta, joka pitää vahvistaa.

(5.6) Myyjä on oikeutettu osatoimituksiin, mutta ei velvollinen niihin, mikäli ne ovat asiakkaalle kohtuullisia. Osatoimitukset voidaan laskuttaa erikseen.

(5.7) Asiakas ei voi kieltäytyä vastaanottamasta suuruudeltaan kohtuullisia yli- tai alitoimituksia. Yli- tai alitoimituksesta tehty reklamaatio ei oikeuta kieltäytymistä muiden toimitusten vastaanottamisesti, jotka kuuluvat saman sopimuksen piiriin. Erikoisvalmistusten yhteydessä myyjä varaa oikeuden 10 % yli- tai alitoimitukseen tilatusta määrästä. Jokaisessa tapauksessa laskutetaan vain todellinen toimitettu määrä.

(5.8) Puitetilaukset ja lähetysmääräystä odottavat tilaukset velvoittavat asiakkaan vastaanottamaan tilauksen puitetilauksen ja lähetysmääräystä odottavan tilauksen perustana olevan kokonaismäärän mukaisesti. Mikäli sopimuksesta tai muista sopimuksista ei seuraa mitään tiettyjä lähetysmääräystä odottavia tilauksia, puite- ja lähetysmääräystä odottavan tilauksen koko määrä on tilattava 3 (kolmen) kuukauden kuluessa. Jos asiakas ei noudata tilausaikoja, myyjällä on oikeus 4 (neljän) viikon kuluttua kirjallisesta
ilmoituksesta, jossa viitataan tilausten lähetysten vahvistusaikojen laiminlyöntiin, toimittaa ja laskuttaa tilauksen kokonaismäärä asiakkaan osoitteeseen. Asiakkaan viivästyminen ei vaikuta myyjän oikeuksiin.

(5.9) Myyjän toimitusvelvollisuus on suorittaa toimitukset moitteettomasti ja ajoissa sillä varauksella, että myyjä hankkii tavaran kokonaisuudessaan tai osia siitä alihankkijalta. Tämä ei päde, jos toimituksen poisjääminen tai viivästyminen ei ole myyjän aiheuttama.

(5.10) Tapahtumat, kuten esimerkiksi alla esitetyt, joista myyjän ei tarvitse vastata yleisten toimintariskien puitteissa ja jotka merkittävästi vaikeuttavat (osa-)toimitusta tai tekevät sen jopa mahdottomaksi, oikeuttavat myyjän siirtämään (osa-)toimitusta esteen keston sekä kohtuullisen valmisteluajan verran tai valinnaisesti purkamaan sopimuksen. Joka tapauksessa asiakas voi vaatia myyjältä selityksen, suorittaako
hän (osa-toimituksen) olosuhteiden mukaisesti kohtuullisessa ajassa vai purkaako hän sopimuksen. Toimitusaika pitenee sellaisten tapahtumien ja toimenpiteiden yhteydessä kuten työtaistelut, lakko ja työsulku, viranomaismääräykset, materiaalin hankintavaikeudet, hylkytavara tai jälkikäsittely, käyttöhäiriöt ja henkilöstöpula, kuljetusvälinepula sekä kaikki muut odottamattomat tapahtumat, joihin myyjä ei voi vaikuttaa,
näiden tapahtumien keston ajan.

(5.11) Lähetysvalmiuden yhteydessä asiakkaan tavaran vastaanotto viivästyy myös silloin, kun tehtaalta / varastosta toimitettaessa tai sovitun noutovelvoitteen yhteydessä myyjä tarjoaa hänelle ainoastaan kirjallisesti toimitusta tai asiakas on ilmoittanut, että hän ei tule vastaanottamaan toimitusta.

(5.12) Sopimuksen mukaisesti asiakkaan on noudettava lähetysvalmis tavara viipymättä. Muutoin asiakkaan tavaran vastaanotto viivästyy siten, että myyjä on oikeutettu muista oikeuksistaan riippumatta joko lähettämään tai varastoimaan tavaran asiakkaan kustannuksella ja riskillä ja laskuttamaan sen viikon määräajan kuluttua. Sama pätee, jos lähetystä odottavalle tavaralle ei anneta tai ei anneta kokonaisuudessaan lähetysmääräystä asiaankuuluvan määräajan kuluessa (vrt. § 5.8)

(5.13) Siinä tapauksessa, että asiakas viivästyy tavaran vastaanotossa tai muutoin loukkaa suoritus- tai osallistumisvelvoitteita, myyjällä on oikeus vaatia häneltä myyjälle aiheutuneiden tappioiden, sisältäen mahdolliset lisäkustannukset, korvausta.

(5.14) Jos asiakas viivästyy edellä esitetyistä määräyksistä johtuvien velvoitteiden suorittamisessa yli kuukauden, myyjällä on oikeus muista oikeuksista riippumatta vaatia asiakkaalta 5 (viiden) prosentin viivästyssakkoa laskun arvosta ja tarvittaessa myydä varastoitu tavara tai hävittää se ottaen huomioon asiakkaan edut. Viivästyskorko lisätään asiakkaan mahdollisesti vielä suoritettaviin vahingon- tai kulukorvauksiin. Asiakkaan on maksettava jälkeenpäin tämän tilauksen perusteella mahdollisesti aiemmille toimituksille myönnetty määräalennus

§ 6 Toimitusajat ja -ajankohdat
(6.1) Toimitusajat ja -ajankohdat pätevät vain likimääräisesti, jos mitään päinvastaista ei ole sovittu.

(6.2) Toimitusaikojen ja -ajankohtien noudattaminen edellyttää asiakkaan sopimusvelvoitteiden oikea-aikaista täytäntöönpanoa. Toimitusajat alkavat myyjän tilauksen vahvistuspäivämäärällä, eivät kuitenkaan ennen tilauksen toteuttamisen yksityiskohtien selvittämistä ja kaikkien tilauksessa tarvittavien asiakirjojen saapumista ja muita asiakkaan annettavaksi kuuluvia tietoja sekä mahdollisesti sovitun ennakkomaksun saapumista. Jos näitä edellytyksiä ei täytetä ajoissa, toimitusajat ja -ajankohdat pitenevät vastaavasti. Tämä ei päde, jos viivästyminen johtuu myyjästä. Toimitusaikaa on noudatettu, kun tavara
lähtee tehtaalta tai varastosta sovittuna ajankohtana tai toimitusvalmiudesta on ilmoitettu asiakkaalle, mutta tavaraa ei voi lähettää ajoissa syistä, jotka eivät aiheudu myyjästä. Toimitusaikoihin pätevät edellä mainitut määritykset vastaavasti.

(6.3) Myyjä voi asiakkaan toiveesta jälkikäteen tehtyjen muutosten vuoksi vaatia kohtuullista toimitusaikojen pidennystä ja toimitusajankohtien siirtämistä. Jos toimitus viivästyy asiakkaan toivomuksesta tai aiheuttamana, tavara on varastossa asiakkaan kustannuksella ja riskillä, jos muuta ei ole sovittu.

(6.4) Asiakkaan on hankittava viranomaishyväksynnät ja muut kolmansien osapuolien laitteistojen toteutukselle tai toimitukselle vaadittavat, maahantuontiin liittyvät hyväksynnät. Jos näitä hyväksyntöjä ei ole ajoissa käytettävissä (mikä tarkoittaa myyjän toimeenpanokäsittelyjen aloittamista), toimitusaika pitenee vastaavasti.

(6.5) Myyjällä on oikeus suorittaa osatoimituksia sekä toimituksia ennen määräajan umpeutumista ja laskuttaa ne erikseen. Jos toimitus on sovittu lähetysmääräystä odottavana tilauksena, tavaran lähetys katsotaan viimeistään kolmen kuukauden kulutta määrätyksi, jos muuta ei ole sovittu. Asiakas on velvollinen vastaanottamaan tavaran, jos tätä loukataan, myyjällä on oikeus varastoida tavara kolmannen osapuolen avulla ostajan laskuun ja nimissä tai toimittaa se asiakkaan osoitteeseen.

(6.6) Asiakas on velvollinen vastaanottamaan tuotteet, jotka myyjä valmistaa erikseen tilauskohtaisesti. Erityisesti sovitaan, että asiakkaan irtisanoessa sopimuksen asiakkaan on irtisanoutumisen ajankohtaan mennessä vastattava syntyneistä kustannuksista.

(6.7) Ennakoimattomat tapahtumat, joihin myyjä ei voi vaikuttaa, kuten esimerkiksi sota, sodanuhka, kapina, kolmansien osapuolien väkivaltaiset teot henkilöille ja omaisuudelle, hallitusvallan lainkäyttö sisältäen valuutta- ja kauppapoliittiset toimenpiteet, työtaistelut myyjän tai hänen toimittajiensa yrityksissä tai kuljetusyrityksissä, suunniteltujen liikenneyhteyksien katkaisemiset, tulipalo, raaka-ainepula, energiapula ja muut myyjän tai hänen toimittajiensa tai kuljetusyritystensä toimintaan liittyvät häiriöt, joita ei ole itse aiheutettu, pidentävät määräaikaisiksi sovittuja toimitusaikoja ja siirtävät toimitusajankohtia estymisen keston ajan. Tämä pätee myös silloin, kun myyjän toimitukset ovat jo viivästyneet tai edellä esitetyt toimitusesteet ovat olleet olemassa jo ennen sopimuksen solmimista, mutta ne eivät ole olleet myyjän tiedossa. Myyjä ilmoittaa asiakkaalle esitetyn tyyppisistä esteistä ilman viivytystä.

(6.8) Jos näiden aiheuttamat toimituksen viivästymiset kestävät yli kaksi kuukautta, molemmat osapuolet ovat kohtuullisessa määräajassa oikeutettuja irtisanomaan sopimuksen. Asiakas voi kuitenkin irtisanoa sopimuksen vasta, kun myyjä ei hänen pyynnöstään viikon määräajassa selvitä, aikooko hän irtisanoa sopimuksen vai suorittaa toimituksen kohtuullisessa määräajassa. Sama irtisanomisoikeus syntyy yllä mainitusta määräajasta riippumatta, jos sopimuksen täytäntöönpano on tapahtunut viivästyminen huomioon ottaen toiselle osapuolelle kohtuuttomaksi.

§ 7 Tavaroiden palautukset
(7.1) Asiakkaalla on oikeus palauttaa tavarat, joita hän ei tarvitse - lukuun ottamatta virhevastuutapauksia tai muita lainmukaisia palautusvelvollisuuksia - myyjän edeltävällä kirjallisella hyväksynnällä. Palautuskyselyitä, joiden nettotavara-arvo ennen arvonlisäveroa on alle 15,00 euroa nimikettä kohden, ei voida hyväksyä eikä käsitellä. Palautuksista syntyvät korjauslaskut tai lisämaksut saavat olla korkeintaan 70 (seitsemänkymmentä) prosenttia nettotavara-arvosta.

(7.2) Lisäksi on noudatettava alla esitettyjä edellytyksiä ja ehtoja §§ 7.3-7.6 mukaan eikä saa olla § 7.7 mukaista tilannetta.

(7.3) Palautus on sallittu enintään 12 (kaksitoista) kuukautta toimituspäivämäärästä ja ainoastaan
ilmoittamalla myyjän kuormakirjan- ja laskunnumero.

(7.4) Senhetkinen luettelotuote on palautettava moitteettomassa ja jälleenmyyntikelpoisessa kunnossa. Jokainen tavara on palautettava käyttämättömänä, vahingoittumattomana, alkuperäispakkauksessa sekä pakkausyksiköiden täydellisellä määrällä. Inventoitava vähimmäisarvo nimikettä kohden on 15,00 euroa.

(7.5) Palautuksesta on ilmoitettava ja myyjän on vahvistettava se kirjallisesti palautusnumeron kanssa. Tarvittaessa myyjä tarkastaa ja hyväksyy tavaran paikan päällä, mikä asiakkaan on suvaittava. Myyjän palautusvahvistus on liitettävä lähetykseen. Palautus tapahtuu vapaasti toimitettuna. Hyvitys suoritetaan korjauslaskulla. Vain hyväksyttyjä ja moitteettomia tuotteita hyvitetään. Asiakas ei saa tehdä veloituslaskuja.

(7.6) Käsittelystä ja tarkastuksesta ISO 9001 laadunhallintajärjestelmän mukaisesti myyjä laskuttaa 30 (kolmenkymmenen) prosentin käsittelymaksun asianomaisen tavaran arvosta laskettuna. Myyjä vastaa vaadittavista tavaroiden uudelleen pakkauksista ja puhdistuksista.

(7.7) Erikoisvalmistettuja tuotteita, ei-luetteloituja / ei-aktiivisia tuotteita, alitettuja pakkausyksiköitä ja vanhoja malleja ei voi palauttaa.

(7.8) Jos jokin pykälässä 7.7 mainituista kohdista on asiaankuuluva, palautettu tavara romutetaan asiakkaan kanssa sopimalla ja asiakkaalle asetetussa kohtuullisessa määräajassa.

§ 8 Omistuksenpidätys ja -ehdot
(8.1) Myyjä pidättää omistusoikeuden toimitettuihin tavaroihin kaikkien liiketoimintasuhteesta asiakkaan kanssa syntyneiden maksujen saapumiseen asti. Omistuksen pidätys kattaa myös hyväksytyn jäännöksen siirron, mikäli myyjä kirjaa saatavia asiakkaalta juoksevalle tilille (konttokuranttiehto).

(8.2) Myyjän toimittamat tilaukseen toteuttamiseen tarvittavat muotit, työkalut, suunnitteluasiakirjat ja muut niihin verrattavat asiat ja esineet ovat myös myyjän omaisuutta. Siitä, että asiakas on osallistunut muottien, työkalujen, suunnitteluasiakirjojen tai muiden niitä vastaavien esineiden valmistuksen kustannuksiin, ei synny erityisesti mitään omistusoikeuksia.

(8.3) Asiakas on velvollinen niin kauan, kun omaisuus ei ole siirtynyt hänelle, käsittelemään kauppatavaraa asianmukaisesti ja merkitsemään sen yksiselitteisesti ja pysyvästi myyjän omaisuudeksi. Arvokkaiden tavaroiden suhteen hän on erityisesti velvollinen suojaamaan ne riittävästi uusarvovakuutuksella varastamiselta, tulipalolta ja vesivahingoilta. Epäselvissä tapauksissa asiakkaan on neuvoteltava myyjän kanssa. Jos huolto- ja tarkastustyöt ovat välttämättömiä, asiakkaan on suoritettava ne ajoissa omalla kustannuksellaan.

(8.4) Asiakkaan toimesta suoritettavan toimitettujen tavaroiden muokkaamisen ja muuntamisen on aina tapahduttava myyjälle valmistajana BGB:n § 950 (tuottajalauseke) mukaisesti, tätä kuitenkaan velvoittamatta. Jos toimitettuja tavaroita muokataan muilla esineillä, jotka eivät kuulu myyjälle, tällöin myyjä saa yhteisomistuksen uuteen esineeseen toimitetun tavaran arvosta suhteessa muihin käsittelyn aikana liitettyihin tai sekoitettuihin esineisiin. Muokkauksessa syntyneeseen esineeseen päätee muutoin samanlainen käsittely kuin tavaroihin, joita koskee omistusoikeuden pidätys.

(8.5) Jos toimitetut tavarat liitetään tai sekoitetaan erottamattomasti esineisiin, jotka eivät kuulu myyjälle, tällöin myyjä saa yhteisomistuksen uuteen esineeseen toimitetun tavaran arvosta suhteessa muihin liitettyihin tai sekoitettuihin esineisiin liittämisen tai sekoittamisen ajankohtana. Jos liittäminen tai sekoittaminen on tehty tavalla, jolla asiakkaan esinettä on pidettävä pääesineenä, asiakas luovuttaa myyjälle suhteellisesti yhteisomistuksen kyseiseen esineeseen. Siihen kohdistettu tarjous hyväksytään täten nimenomaisesti.

(8.6) Asiakkaan velvollisuus on turvata myyjän (yhteis-)omaisuus maksutta ja huolehdittava siitä hyvän kauppatavan mukaisesti, sitä on käsiteltävä samalla tavoin kuin tavaroita, joita koskee omistuksenpidätys. Tällöin asiakkaan on oltava tarkempi kuin omien asioidensa suhteen.

(8.7) Ennen omaisuuden siirtymistä myyjän tavaraa ei saa ilman edeltävää kirjallista suostumusta pantata eikä luovuttaa vakuudeksi. Kolmannen osapuolen tavaraan liittyvien oikeuksien ilmoittamisesta tai käytöstä on ilmoitettava välittömästi myyjälle. Lisäksi tässä tapauksessa on annettava kaikki myyjän mahdollisessa väliintulossa tarvittavat tiedot ja luovutettava siihen välttämättömät asiakirjat ja muut asiapaperit. Jos asiakas ei täytä näitä vaatimuksia, asiakkaan on vastattava tässä yhteydessä syntyvästä menetyksestä. Tässä tapauksessa kaikki asiakkaalle kohdistuvat saatavat lankeavat välittömästi maksettaviksi.

(8.8) Niin kauan kun asiakas toimii sopimuksen mukaisesti, esimerkiksi sopimuksellisiin maksuvelvoitteisiinsa nähden, asiakas on oikeutettu asianmukaisen liiketoiminnan puitteissa käyttämään toimitettuja tavaroita tai myymään ne ja perimään niistä vastaavat saatavat. Muutoin valtuutus voidaan peruuttaa. Jos tavarat myydään ennen myyjän saatavien maksamista, asiakas on velvollinen varmistamaan ja vakuuttamaan myyjän omistusoikeudet saatavien täydelliseen kuolettamiseen asti. Sen lisäksi hän siirtää jo nyt laskun loppusumman suuruisena (sis. alv:n), kaikki saatavat (jälleenmyynnistä syntyvät saatavat sekä asiakkaan muut liitännäis- ja vakuusoikeudet jälleenmyynnistä sekä mahdolliset vahingoittumisesta ja tuhoutumisesta syntyneet vahingonkorvausvaateet tavaroista, joita koskee omistuksenpidätys, joihin kuuluu myös omistuksenpidätyksen sijasta vakuutussumma), jotka syntyvät suhteessa ostajaan tai muuhun kolmanteen osapuoleen siitä riippumatta, ovatko toimitetut tavarat jälleenmyyty ilman sopimusta tai sen solmimisen jälkeen. Saatavan siirtäminen hyväksytään täten nimenomaisesti. Mikäli myydään asiakkaan yhteisomaisuutta, saatavan siirtäminen kattaa summan, joka vastaa myyjän osuuden arvoa. Asiakas on oikeutettu saatavien perimiseen myös saatavien siirtämisen jälkeen. Tämä ei vaikuta myyjän oikeuteen saatavien perimiseen, myyjä kuitenkin sitoutuu olemaan perimättä saatavaa niin kauan, kun asiakas noudattaa asianmukaisesti maksusitoumustaan eikä hänellä ole maksuviivästyksiä. Joka tapauksessa myyjä voi vaatia, että asiakas ilmoittaa siirretyt saatavat ja niiden velalliset sekä ilmoittaa vaadittavat tiedot ja toimittaa niihin kuuluvat asiakirjat ja ilmoittaa velalliselle (kolmannelle osapuolelle) siirrosta. Tässä tapauksessa myyjällä on, muita oikeuksia rajoittamatta, erityisesti oikeus, ottaa toimitetut esineet (tai niiden korvikkeet) toistaiseksi asiakkaan kustannuksella itselleen, ja kehotuksen jälkeen realisoida toimitetut tavarat (tai niiden korvikkeet) pakollisen harkinnan jälkeen asiakkaan kustannuksella, jolloin asiakkaalle annetaan vastaava korjauslasku (realisointikustannukset vähennettynä).

(8.9) Muuta määräysvaltaa tavarasta, jota koskee omistuksenpidätys, erityisesti panttaus- tai vakuuden luovutusoikeutta asiakkaalla ei ole. Myyjä voi lisäksi peruuttaa asiakkaan valtuutuksen velvollisuuksien rikkomustapauksessa §§ 3, 8 sekä laskunmaksun laiminlyönnin vuoksi. Näissä tapauksissa asiakas ei saa myöskään muokata tavaraa, jota koskee omistuksenpidätys, eikä liittää ja sekoittaa sitä muiden tavaroiden kanssa, ja myyjällä on oikeus ottaa toimitetut tavarat takaisin, asiakas on velvollinen luovuttamaan ne. Kun myyjä ottaa takaisin toimitetut tavarat, kyseessä on sopimuksen purkaminen. Myös toimitettujen tavaroiden panttauksessa on kyseessä sopimuksen purkaminen. Panttauksista tai muista kolmansien osapuolien kajoamisista asiakkaan on välittömistä ilmoitettava kirjallisesti myyjälle.

(8.10) Myyjä voi tämän lisäksi, jos asiakas on viivästynyt maksuvelvollisuuksiensa hoitamisessa myyjälle yli kolmen viikon ajan, vaatia tavarat, joita koskee omistuksenpidätys, asiakkaan kustannuksella, ja periä myyjälle siirretyt saatavat ja muut vaatimukset. Lisäksi myyjä voi - sikäli kun myyjällä on vielä vastuuvakuutustarvetta - realisoida tavarat, joihin liittyy omistuksenpidätys, tyydyttääkseen saatavansa pakollisen harkinnan jälkeen asiakkaan kustannuksella. Saadulla tuotolla hyvitetään realisoimiskustannusten vähennyksen jälkeen myyjän avoimet saatavat asiakkaalta - alkaen vanhimmista erääntyneistä saatavista.

(8.11) Myyjä sitoutuu vapauttamaan hänelle kuuluvat vakuudet asiakkaan pyynnöstä siinä laajuudessa, kuin niiden arvo ylittää vakuutettavat saatavat, mikäli niitä ei ole vielä maksettu, yli 10 (kymmenellä) prosentilla.

(8.12) Viimeistään, kun asiakas on maksanut myyjän kaikki saatavat, kaikki siirretyt saatavat sekä kaikki liitännäis- ja vakuusoikeudet siirtyvät takaisin asiakkaalle.

§ 9 Virhevastuu ja vastuuvapaus
(9.1) Asiakkaan on viivytyksettä tarkastettava hänelle toimitettu tavara ja sen ominaisuudet mahdollisimman huolellisesti – tarvittaessa testikäsittelyllä - ja reklamoitava havaitut puutteet välittömästi kirjallisesti (jos mahdollista ja kohtuullista liittämällä mallinäytteet) sekä ilmoittamalla lasku-, valmistus- ja lähetysnumerot. Piilevistä vioista on reklamoitava samalla tavoin. Muutoin tavara katsotaan varauksetta hyväksytyksi. Tämä ei vaikuta asiakkaan mahdollisiin muihin velvoitteisiin HGB:n (Saksan kauppalain) § 377 mukaisesti.

(9.2) Selvät puutteet, jotka ovat aiheutuneet huolintaliikkeen tavaratoimituksesta, asiakkaan on merkittävä siten huolintaliikkeen rahtikirjaan, että myyjän myöhempi vahingonkorvausvaatimus huolintaliikkeelle on mahdollinen.

(9.3) Teknisesti määritettyjen toleranssien rajoissa ilmenevät pienet poikkeamat mitoissa ja malleissa eivät oikeuta reklamaatioihin.

(9.4) Virhevastuu ei kata sellaisia puutteita, jotka aiheutuvat ilman myyjän myötävaikutusta sijoituksesta ja asennuksesta, riittämättömistä varusteista, asennusvaatimusten ja käyttöolosuhteiden laiminlyönnistä, osien kuormituksesta myyjän ilmoittamat suoritustasot ylittäen, soveltumattomien käyttötarvikkeiden huolimattomasta tai virheellisestä käsittelystä ja käytöstä, tämä koskee myös puutteita, jotka aiheutuvat asiakkaan toimittamista tarvikkeista. Myyjä ei vastaa myöskään vaurioista, jotka aiheutuvat kolmansien osapuolien toimista, ilmankehän purkauksista, ylijännitteistä sekä kemiallisista vaikutuksista, jotka eivät ole määritysten mukaisia. Virhevastuu ei kata luonnollisesti kuluvien osien korvausta. Tämä ei päde, jos puute ei ole seurausta jostakin yllä mainitusta syystä.

(9.5) Myyjällä on oikeus kieltäytyä korjauksesta myös silloin ja niin kauan, kun asiakas ei anna myyjän suorittaa reklamoitujen puutteiden asianmukaista tarkastusta.

(9.6) Oikeutettujen ja määräajassa tehtyjen reklamaatioiden yhteydessä myyjä korjaa puutteen asiakkaan pyynnöstä ja valitsemalla tavalla joko korjauksen avulla poistamalla puutteen tai toimittamalla virheettömän tuotteen.

(9.7) Reklamaatiovaatimusten ja kulukorvausten vanhenemisaika on BGB:n § 445a mukaan - ottamatta huomioon BGB:n §§ 307 nro 7 a) ja b) Takuu tahallisen vilpillisen puutteesta vaikenemisen ja laatutakuun yhteydessä (BGB:n § 444) - vuosi luovutuksesta laskien, tapauksissa BGB:n § 438 I, nro 2 b) (mahd. i.V.m. BGB:n § 651, s.1) tai BGB:n § 634a I, nro 2 viisi vuotta luovutuksesta tai vastaanotosta (rakennuksissa ja kohteessa, joita on niiden tavallisen käyttötavan mukaisesti käytetty rakennuksina, mikä on aiheuttanut niiden puutteellisuuden).

(9.8) Ostajan takautumisvaateet BGB:n § 445a mukaan ovat poissuljettuja.

(9.9) Vahingonkorvausvaateita on lisäksi § 10 mukaan rajoitettu.

§ 10 Vastuuvapauslauseke ja –rajoitus, vapautus sopimussakosta
(10.1) Näihin vastuuvapauksiin ja -rajoituksiin eivät yksiselitteisesti kuulu hengen ja terveyden vahingoittaminen, joka aiheutuu myyjän tahallisesta (BGB:n § 276 III) tai tuottamuksellisesta (BGB:n § 276 II) velvoitteen rikkomuksesta tai myyjän laillisen edustajan tai toteutuksesta vastaavien työntekijöiden tahallisesta ja tuottamuksellisesta velvoitteen rikkomuksesta (BGB:n § 278) sekä muista vahingoista, jotka aiheutuvat myyjän tai myyjän laillisen edustajan tai toteutuksesta vastaavien työntekijöiden törkeästä tuottamuksellisesta velvoitteen rikkomuksesta BGB:n §§ 309 nro 7 a) ja b) mukaan. Lisäksi alla esitetyt vastuuvapaudet ja -rajoitukset eivät päde, kun hyväksytään takuu, joka koskee tavaran laatua ja kestävyyttä BGB:n § 444 mukaan, ja vilpillisen puutteesta vaikenemisen tapauksessa, tuotevastuulain mukaisen pakottavan tuotetakuun tapauksessa sekä sellaisen velvoitteen rikkomuksessa, jonka täyttäminen vasta mahdollistaa sopimuksen asianmukaisen täytäntöönpanon ja jonka noudattamiseen sopimuskumppani säännönmukaisesti luottaa ja saa luottaa (olennainen velvoite / kardinaalivelvoite), tässä suhteessa pätevät vain vastuunrajoitukset § 10.3 und 10.4 mukaan.

(10.2) Myyjä, hänen johtavat työntekijänsä ja tavalliset toteutuksesta vastaavat työntekijänsä vastaavat
vähäisissä sopimusvelvoitteiden loukkauksissa vain tahallisuudesta ja törkeästä huolimattomuudesta.

(10.3) Huolimattomuudella aiheutetuista vahingoista vastaa myyjä, hänen lailliset edustajansa ja toteutuksesta vastaavat työntekijänsä vain loukattaessa velvoitetta, jonka noudattaminen vasta mahdollistaa sopimuksen täytäntöönpanon ja jonka noudattamiseen sopimuskumppani säännönmukaisesti luottaa ja saa luottaa (olennainen sopimusvelvoite/kardinaalivelvoite), kuitenkin määrällä, joka on rajoitettu sopimuksen solmimisen aikana ennakoitaviin ja sopimuksen suhteen tyypillisiin vahinkoihin.

(10.4) Viivästymisen aiheuttamista vahingoista myyjä vastaa lievän huolimattomuuden yhteydessä enintään 5 %:lla sovitusta kauppahinnasta.

(10.5) Asiakkaalla tai kolmannella osapuolella ei ole oikeutta vaatia sopimussakon maksamista.

(10.6) Kun myyjä valmistaa tavaran asiakkaan suunnittelutietojen, piirustusten, mallien tai muiden eritelmien pohjalta, myyjän vastuu rajoittuu vain ehtojen mukaiseen toteutukseen. Myyjällä ei ole varoitusvelvoitetta asiakkaan toimittamien suunnittelutietojen, mallien tai muiden eritelmien puutteellisesta soveltuvuudesta.

(10.7) Jos ei noudateta kaikkia asennusta, käyttöönottoa ja käyttöä koskevia ehtoja (kuten esim. käyttöohjeeseen sisältyviä) tai viranomaishyväksyntöjen ehtoja, mitään vahingonkorvausvaatimuksia ei voi esittää.

(10.8) Mikäli myyjä antaa asiakkaan käyttöön näytteitä tai malleja tai saa niitä asiakkaalta, mainitsee analyysejä, DIN-määräyksiä, muita kotimaisia tai ulkomaisia laatustandardeja tai antaa muita tavaran ominaisuuksia koskevia tietoja, niiden tarkoitus on ainoastaan kuvata tarkemmin myyjän toimituksen sisältö. Tähän ei liity ominaisuustakuuta. Myyjä ei ole erikseen velvollinen tarkastamaan voidaanko tavaraa käyttää tai soveltuuko se asiakkaan suunnittelemaan erityiseen käyttötarkoitukseen.

§ 11 Luvaton sopimuksen purkaminen
Jos asiakas purkaa sopimuksen luvattomalla tavalla tai kieltäytyy vastaanottamasta toimitusta tai palvelua luvattomalla tavalla, myyjällä on oikeus vaatia ilman erityistä todistusvelvollisuutta 30 (kolmekymmentä) prosenttia sovitusta hinnasta kokonaiskorvauksena, mikäli kokonaissumma ei ylitä tyypillisesti odotettavissa olevaa menetystä. Asiakas voi osoittaa, että myyjälle ei ole aiheutunut menetyksiä tai menetys on pienempi kuin kokonaissumman edellyttämä menetys.

§ 12 Siirtämisen kielto
Asiakas saa siirtää myyjälle kohdistetut, tätä sopimusta koskevat saatavat kolmannelle osapuolelle
vain myyjän edeltävällä kirjallisella hyväksynnällä.

§ 13 Oikeusistuin ja suorituspaikka
(13.1) Oikeusistuin kaikille riitakysymyksille, myös vekseleille ja sekeille, on käräjäoikeus Menden / hovioikeus Arnsberg. Myyjällä on oikeus haastaa asiakas myös omaan oikeusistuimeensa.

(13.2) Suoritupaikka yritysten OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH & Co. KG ja OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH toimituksille, kaikille suorituksille ja maksuille on Iserlohn (Sauerland), yritysten OBO Bettermann Export GmbH & Co. KG, OBTEC GmbH, Flugplatzgesellschaft Arnsberg – Menden mbH, FAM Holding GmbH, OBO JET-CHARTER GmbH ja OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG ja OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG suorituspaikka on Menden (Sauerland).

§ 14 Muut määräykset ja sovellettava versio
(14.1) Myyjällä on oikeus käsitellä ja tallentaa liikesuhdetta tai siihen sisältyviä asiakasta koskevia tietoja siitä riippumatta, onko myyjä saanut ne asiakkaalta tai kolmannelta osapuolelta, Saksan liittotasavallan tietosuojalain mukaisesti.

(14.2) Sovelletaan ainoastaan Saksan liittotasavallan lakia. YK:n kauppalain (CISG) käyttö on poissuljettu.

(14.3) Mikäli myyjä ja asiakas sopivat sopimuksessa jonkin kansainvälisen kauppakamarin (ICC) laatiman kansainvälisen toimituslausekkeen ("Incoterms") pätevyydestä, uusin versio on määräävä.

(14.4) Jos englanninkielisen ja saksankielisen version välillä on eroja, AEB:n (Yleiset kauppaehdot) saksankielinen versio on määräävä.