Tietoa OBOn väärinkäytösten ilmoituskanavasta
OBO-ryhmä sitoutuu liiketoimintansa harjoittamisessa korkeimpien eettisten ja oikeusnormien noudattamiseen. Sen vuoksi OBOn eettisten toimintaperiaatteiden jokaista loukkausta käsitellään erittäin vakavana rikkomuksena.
OBOn väärinkäytösten ilmoituskanavan tarkoitus on tukea OBO-ryhmän työntekijöitä, johtohenkilöitä, liikekumppaneita, asiakkaita ja alihankkijoita jne. sekä kaikkia asiaan mahdollisesti liittyviä (luonnollisia henkilöitä) OBO-ryhmän sisällä tapahtuvien mahdollisten väärinkäytösten tunnistamisessa, ilmoittamisessa ja korjaamisessa ja antaa samalla käyttöön turvallinen kanava ilmoituksia varten ilman vastatoimien pelkoa. Tavoitteena on vahvistaa lakien, sääntöjen ja määräysten noudattamiseen ja tiedonvälitykseen liittyvää kulttuuria OBO-ryhmässä.
OBO-ryhmän nimeämälle yhteyshenkilölle on ilmoitettava oikeusjärjestelmän vastaisesta, moraalittomasta tai lainvastaisesta toiminnasta tai toiminnasta, joka rikkoo OBOn eettisiä toimintaperiaatteita, ja jota kyseinen työntekijä tai henkilö ei voi omin voimin lopettaa. Väärinkäytösten ilmoituskanavaa ei ole suinkaan tarkoitettu yleisten muita työntekijöitä koskevien valitusten tai paljastusten esittämiseen.
Väärinkäytösten ilmoituskanavan tarkoitus on ottaa vastaan ja käsitellä ilmoituksia sekä suojella ilmoittajaa ja häntä tukevia henkilöitä ilmoitusten aiheuttamilta vastatoimilta. Väärinkäytösten ilmoituskanavaa ei ole tarkoitettu käytettäväksi yleisten valitusten tai kyselyiden esittämiseen. Käänny näissä tapauksissa asiakaspalvelumme puoleen:
Saksassa valitukset on osoitettava Saksan toimitusketjun huolellisuusvelvoitetta koskevan lain (LKSG) mukaisesti seuraavaan osoitteeseen: supplychain.complaints. @obo.de
Ilmoituksia tulee tehdä vain, kun väärinkäytöksestä ilmoittaja vilpittömästi olettaa, että hänen ilmoittamansa asiat ovat paikkansapitäviä. Ilmoittaja ei toimi vilpittömästi, jos hän tietää, että ilmoitettu asia ei ole totta. Epäselvissä tapauksissa asiantilaa ei pidä esittää tosiasiana, vaan muiden henkilöiden oletuksena, arviona tai väittämänä. Vilpittömästi tehdyt ilmoitukset eivät aiheuta vastatoimenpiteitä.
Ilmoittajat voivat tehdä sisäisiä ilmoituksia seuraaville toimivaltaisille elimille:
Anssi Aho
Toimitusjohtaja
OBO Bettermann Oy
Suomi, Ilvesvuorenkatu 45, 01900 Nurmijärvi
Sähköposti: aho.anssi @obo.fi
Puhelin: +358207417512
tai,
Dr. Máté Ferenc Smelka
Compliance Officer International
OBO BETTERMANN Hungary Kft.
H-2347 Bugyi, Alsóráda 2.
Sähköposti: compliance, tai @obo.desmelka.mate @obo.hu
Matkapuhelin: +36 20 490-2967
Puhelin: +36 29 349-708
Rikkomuksista tehtävät ilmoitukset eivät ole määrättyyn esitysmuotoon tai kieleen sidottuja. Rikkomuksista ilmoittavat henkilöt voivat tehdä ilmoituksensa sen maan äidinkielellä, josta he ovat kotoisin. Toimivaltainen elin huolehtii käännöksestä ja viestinnästä ilmoittajan äidinkielellä. Ilmoituksia voi tehdä henkilökohtaisesti, puhelimitse, kirjallisessa tai tekstimuodossa (esim. kirjeitse tai sähköpostitse). Menettelyn yksinkertaistamiseksi suosittelemme ilmoituksen tekemistä sähköpostitse. Postitse välitettyjen ilmoitusten luottamuksellisen käsittelyn takaamiseksi pyydämme käyttämään osoitteen yhteydessä liitettä "LUOTTAMUKSELLINEN - OBO-ilmoitukset". Eri kansallisissa säädöksissä ilmoituksille voidaan asettaa erityisiä muodollisia vaatimuksia, jotka voivat ylittää tämän toimintaohjeen määritykset. Ilmoituksen voi tehdä myös anonyymisti.
OBO-ryhmä täyttää voimassa olevien tietosuojalakien asettamat velvoitteensa, mukaan luettuna yleinen tietosuoja-asetus (EU) 2016/679 (GDPR) ja kansalliset täytäntöönpanolait, ja käsittelee kaikkia rikkomuksia koskevia tietoja, niiden totuudenmukaisuudesta riippumatta, erittäin luottamuksellisina voimassa olevia laillisia tietosuojamääräyksiä noudattaen.
Lisätietoa väärinkäytösten ilmoituskanavasta löydät OBOn väärinkäytöksistä ilmoittamisen toimintaohjeesta.
Kiitämme sinua jo etukäteen tekemistäsi ilmoituksista.
OBOn väärinkäytösten ilmoituksista vastaava tiimi