• Lehdistötiedotteet
  • Tuotteita koskevat lehdistötiedotteet

OBOn kanssa turvallisesti

MCF-NAR – Salama- ja ylijännitesuoja verkonpuoleissa liitäntätilassa

Yhdistelmäsuoja tyyppi 1+2 on OBO Bettermannin ylijännitesuojavalikoiman uusin tuote. Nimen lisäys NAR merkitsee verkonpuoleista liitäntätilaa, sillä asennettu kipinävälitekniikka määrittää ylijännitesuojalaitteen (SPD = Surge Protective Device) käytettäväksi asennusalueella ennen energiakulutusmittaria VDE-AR-N 41000 mukaan tai jälkeen energiakulutusmittarin 40 mm kiskojakoisiin kohteisiin SFS 6000 ja SFS-EN 62305 mukaan.

Pienjännitteen VDE-AR-N 4100 uudet tekniset liitäntäsäännöt asiakkaiden liitännöille pienjänniteverkkoon vaativat, että ylijännitesuojalaite on asennettava niin lähelle syöttöpistettä kuin mahdollista. MCF-NAR asennetaan liitäntäsääntöjen mukaisesti alempaan liitäntätilaan ja se suojaa siten luotettavasti syöttöpistettä ylijännitteiltä. Asennus kytkentäkaapin 40 mm kokoomakiskoon on erittäin yksinkertaista ja aikaa säästävää.

Jokaiseen käyttötarkoitukseen sopiva vaihtoehto

OBOlla on tarjolla aina sopiva, vaihtoehtoinen ratkaisu asuinrakennuksiin ilman ulkopuolista salamasuojausta, asuin- ja liikerakennuksiin ulkopuolisella salamasuojauksella (salamasuojausluokka LPL III+IV) sekä sairaaloihin ja datakeskuksiin (salamasuojausluokka LPL I+II). Eri käyttöalueille on saatavana 3-napainen malli TN-C-verkoille ja 3+NPE-malli TT- ja TN-S-verkoille.

Turvallinen ja tulevaisuuden tarpeet huomioiva

VDE-testatut yhdistelmäsuojat ovat korkeimpien kansainvälisten standardien vaatimusten mukaisia ja ne parantavat suojaustasolla ≤1,5 kV myös taakse kytkettyjen päätelaitteiden turvallisuutta. Ylijännitesuojien jännitteen rajoituksella varmistetaan eristeen suojaus kipinöinnin ja tulipalojen estämiseksi. Jotta tämä luotettava suojaus voidaan varmistaa joka tilanteessa, kaikissa ylijännitesuojissa on mittarin etualueelle hyväksytty toimintatilanosoitus ilman tehonkulutusta. Se ilmoittaa suoraan, toimivatko laitteet vielä. Lisäksi kaikki vaihtoehdot ovat saatavana myös etähälytyskoskettimella ja siten ne voidaan liittää olemassa olevaan tai tulevaan talotekniikkaan.

Kuvagalleria